MTV Uutiset kutsui tänään suurimpien puolueiden puheenjohtajat median tulevaisuutta käsittelevään paneelikeskusteluun. Mukana olivat perussuomalaisten Timo Soini, keskustan Juha Sipilä, SDP:n Antti Rinne ja kokoomuksen varapuheenjohtaja Sanni Grahn-Laasonen.

Paneelissa keskusteltiin median kriisistä. Pelkästään viime vuonna tuhannet media-alalla työskennelleet menettivät työnsä ja paperilehtien levikit ovat hurjassa laskussa. Nyt mediatoimijat kaipaavat päättäjiltä apua ja rohkeita veroratkaisuja.

Perussuomalaisten puheenjohtaja Timo Soini kertoi itse median käyttäjänä suosivansa paikallisuutta.

– Nettiäkin tulee seurattua, mutta kun oikein tuuhahdan, niin pidän siitä viikon paussia, Soini veisteli.

Kaikki eivät opi
edes kantapään kautta

Soinille sanan ja mielipiteen vapaus merkitsee länsimaisen demokratian perustaa ja tärkeintä arvoa. Sananvapaus ei kuitenkaan tarkoita sitä, että saa sanoa ihan mitä tahansa vailla mitään seuraamuksia. Nykyajan some-maailmassa on myös suuri vaara siihen, että ihmiset heimottuvat elämään omassa kuplassaan muiden samanmielisten kanssa.

– Siellä sitten suolletaan vain omaa propagandaa ja väännetään vielä volyymia kaakkoon. Vaikea tälle asialle on yhtäkkiä tehdä mitään. Ihminen oppii vain kantapään kautta, ja jotkut eivät opi lainkaan, Soini pohti.

Taloudellinen riippumattomuus
ylläpitää sananvapautta

Reilu kilpailu digitaalisessa mediassa on Soinille tärkeä asia. Jos EU:lla jokin tarkoitus on, se on vapaakauppa-alueena toimiminen ja myös sääntelyn rajojen määrittäminen, jotta pienetkin toimijat voisivat kilpailussa pärjätä.

– Taloudellinen riippumattomuus niin mediassa kuin politiikassakin ylläpitää sananvapautta. Siksi pientä ja suurta on kohdeltava samanarvoisesti ja sääntelyn avulla turvattava, ettei suurella rahalla ja volyymillä voi ostaa kaikkea, Soini huomautti.

Reilu peli molemmin puolin

Yksi media-alan murroksessa alan toimijoita koettelevista ongelmista on mainostulojen väheneminen. Puolueen puheenjohtajana Soini on itsekin joutunut paljon miettimään mainosbudjetteja. Mainoskanavan valinnassa mainostajalle tärkeitä kriteerejä ovat reilu peli ja oikean kanavan löytäminen.

– Itse en lähde sellaisia kanavia rahoittamaan, jotka eivät ole meitä kohtaan olleet reiluja. Näin uskon muidenkin mainostajien ajattelevan. Toinen asia on, onko se media mainoksen väärti. Eihän mediassakaan ajatella niin, että mainostakaa meillä jos teillä on huono tuote, jota ei kukaan osta. Mainoskanava pitää myös valita sen mukaan, mitä mainostaa. Ei kukaan ajattele, että mainostetaan kaikissa medioissa kun kaikki ovat kivoja, vaan omalle tuotteelle pitää löytää oikea kanava.

Maksat vaikka et katsoisikaan

Yleisradio on Soinin mielestä edelleen kansallinen voimavara, joka ei kuitenkaan saisi asettua yhteiskunnallisen keskustelun ulko- eikä varsinkaan yläpuolelle. Soinin mielestä sellainen vaara on aina olemassa silloin kun rahoitus turvataan eikä sen eteen tarvitse ponnistella.

– Pitkässä juoksussa tämä ei koskaan ole hyvä asia. Tämä raha tulee pakko-ottoina jokaiselta suomalaiselta veronmaksajalta siitä riippumatta, käytätkö sen palveluja vai et, Soini totesi.

Laatujournalismi ja hömppä pärjäävät

Lopuksi puheenjohtajilta kysyttiin median tulevaisuudesta. Millaisessa mediamaailmassa elämme viiden tai kymmenen vuoden kuluttua? Soini uskoo ja toivoo, että laadulla tullaan pärjäämään tulevaisuudessakin.

– Jos media tekee hommansa kunnolla, taustoittaa, tekee laadukkaita ja mielenkiintoisia juttuja, sille löytyy markkinoita. Ja hömpälle löytyy aina markkinoita. Toivoisin, että myös ensin mainittu olisi olemassa viiden vuoden kuluttua – jälkimmäinen on joka tapauksessa.

Peter Nymanin juontama Päättäjät ja median tulevaisuus -ohjelma nähdään tänään MTV:llä klo 22.45.

 

MIKA MÄNNISTÖ

Tagit